Dat het laatste deel van de komkommertijd is aangebroken meet ik altijd af aan de toename van het aantal aanvragen voor presentaties. Zo ook dit jaar weer en bij de recente aanvragen zat het zoveelste hoogtepunt voor deze ondernemer.

De aanvraag kwam van een dienstverlener die claimt verstand te hebben van ondernemers. Een medewerkster mailde me dat ze een gratis bijeenkomst aan het opzetten is voor zzp’ers en dat ze daarbij wil ingaan op het thema: ‘hoe verkoop ik mezelf’. Ze schreef dat ze bij het zoeken naar informatie op internet snel uitkwam bij mijn boek Calimeromarketing 2.0. Dat sloot volgens haar goed aan bij haar thema en doelgroep. Tot zover was ik het natuurlijk roerend met haar eens.

Na een rustgevende witregel vervolgde ze haar aanvraag met de zin dat ze helaas voor haar bijeenkomst gebonden is aan een beperkt budget waar ze uiteraard het optimale uit wil halen voor haar deelnemers. Ze was dan ook erg benieuwd naar mijn mogelijkheden en voorwaarden om te spreken op een dergelijke bijeenkomst. Ze sloot af met de opbeurende zin: ‘Ik hoop spoedig van u te horen!’

Nu weet ik dat de organisatie waarvoor deze mevrouw werkt een bovengemiddelde budget heeft voor salarissen. Helemaal als je die vergelijkt met het gemiddelde inkomen van ondernemers. Daar het mailtje om 10.29 uur op een werkdag was verstuurd, mag ik aannemen dat ze de meeting organiseert in door haar werkgever betaalde tijd. Verwacht ze nu echt dat een ondernemer zin heeft in zijn eigen tijd snel te reageren op een dergelijk verzoek?

Mijn ‘potentiële klant’ informeerde namelijk niet naar mijn prijs. Nee, ze wilde weten welke prijs ik reken voor klanten met een beperkte budget. Ze vertelde me eigenlijk doodleuk dat ik probeer iedere klant af te zetten tenzij ze me vooraf aangeven een krap budget te hebben. Mocht ik een dezer dagen tijd over hebben dan krijgt ze een offerte. Maar wel met de prijs waarvan ík heb bepaald dat die redelijk is om aan mijn klanten te vragen. Als het budget voor haar bijeenkomst daarvoor niet groot genoeg is, kan ze wellicht een maandje voor de helft van haar salaris werken en dat bedrag overhevelen. Dan past mij inhuren vast ruim binnen haar budget.

De ellende is dat de offerte-aanvraag die ik ontving niet op zichzelf staat. Regelmatig hoor ik van collega-ondernemers dat ze door goed betaalde werknemers worden gevraagd hun kennis te delen voor weinig of niets. Mensen in loondienst doen dat volgens hen graag. Jaja, maar wel in de tijd van hun baas.

Steeds meer mensen verkopen hun kennis niet meer aan een baas in ruil voor zekerheid, maar als zelfstandig ondernemer. Het wordt hoog tijd dat mensen die daar gebruik van willen maken gaan snappen dat daar een prijskaartje aan hangt. Zeker medewerkers van organisaties die claimen te weten waar ondernemers behoefte aan hebben.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]