Gisteren stond op de achterpagina een boeiende vraag van een directeur van een kledingbedrijf aan de lezers van het FD. Zijn vraag: Mijn communicatiemanager zegt dat ik moet twitteren. Ik ben bang voor de negatieve pr en vraag me af of ik er een broek meer door verkoop. Heeft iemand tips of ervaringen?

Deze directeur is ongetwijfeld niet de enige die de opdracht krijgt te gaan twitteren. Afgelopen week werd namelijk bekend dat bedrijven komend jaar hun ‘sociale media budget’ met dertig procent verhogen en het aantal werknemers dat zich ermee bezighoudt verdubbelen. Tenminste, dat is een conclusie die een gerenommeerd internationaal bureau trok na interviews bij 60 bedrijven. En die vervolgens door een aanzienlijk deel van de media als waarheid werd gebracht. Dat het bureau hooguit 20 kleine, 20 middelgrote en 20 grote bedrijven wel acht(!) vragen stelde over hun sociale mediagebruik, maakt dat ik de resultaten van het onderzoek met een flinke zak zout neem.

Het hardst moest ik lachen om het feit dat het bureau het opmerkelijk vindt dat kleine bedrijven relatief meer gebruik maken van sociale media dan middelgrote en grote bedrijven. “Blijkbaar zijn kleine bedrijven ondernemender en flexibeler, waardoor ze sneller inspelen op nieuwe mogelijkheden zoals sociale media.” Tja, als je vergeet verder te kijken dan je eigen doelgroep (grote bedrijven), vind je iets dat iedereen in het kleinbedrijf allang weet blijkbaar opmerkelijk.

Het bureau concludeerde verder uit de enorme hoeveelheid informatie die ze hadden verkregen dat bedrijven de impact van sociale media onvoldoende meten. En dat er weinig inzicht is in hoe er daadwerkelijk verkoop mee tot stand kan worden gebracht.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd wanneer dat gerenommeerde bureau vindt dat bedrijven de impact van sociale media wél voldoende meten. En vraag ik me af of er wel inzicht is of medewerkers mobiele telefoons en smartphones verstrekken daadwerkelijk meer omzet oplevert. En of milieubelastende auto’s van de zaak om klanten te bezoeken meer verkopen opleveren dan ns-jaarkaarten. En zo kan ik er nog wel een paar noemen.

In grote bedrijven wil men graag overal inzicht in en zo veel mogelijk meten omdat men geen direct zicht heeft op wat er echt toe doet; de zaken die zorgen voor prettige winsten.

Mijn tip voor elke directeur die twijfelt of hij moet gaan twitteren: Is uw belangrijkste doel daarbij meer te verkopen? Niet doen. Want dat resultaat is niet te meten. Wilt u echter meer winst? Dan kan twitteren wel eens net zo handig blijken te zijn als uw mobiele telefoon en auto van de zaak. Want meer dan een tijdbesparend en effectief middel om met veel mensen te communiceren is het niet.

Maar ja, dat zullen gerenommeerde bureaus u niet vertellen.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]