Mijn eerste boek verscheen in het voorjaar van 2000. Van dat boek, en de 15 boeken die tot op heden volgden, zijn er samen inmiddels ruim meer dan 100.000 verkocht. Drie boeken haalden de longlist voor het Managementboek van het Jaar. En het eerste boek over mijn marketingfilosofie Calimeromarketing, stond meer dan een halfjaar in de boeken top 10 van Intermediair. Een kort overzicht.

Boeken voor startende ondernemers

Mijn auteursleven begon in 2000 met drie boeken voor verschillende doelgroepen die ik vlak achter elkaar schreef. De boeken eindigden met de hamvraag: “En, is het ondernemerschap ook iets voor jou?” Het tweede boek Van wao naar eigen bedrijf zorgde ervoor dat ik in Nederland jarenlang werd gezien als dé deskundige op het gebied van re-integratie naar ondernemerschap.

Daarna schreef ik nog 2 boeken voor mensen die dromen over ondernemerschap. In De ondernemersdroom en een blik op de realiteit in 2006 bij Scriptum Schiedam, deelde ik mijn kennis over de mooie en mindere kanten van het ondernemerschap. En Creëer zelf je ideale baan in 2013 bij Unieboek | Het Spectrum. Dat boek werd vergezeld van een e-cursus voor mensen in de ww. 

Calimeromarketingboeken

Mijn bekendste boeken zijn die over Calimeromarketing, de marketingfilosofie voor ondernemers, freelancers en zzp’ers

Begin 2004 schreef ik het eerste boek Calimeromarketing, waar kleine bedrijven groot in kunnen zijn. Het boek stond een halfjaar in de managementboekentoptien van Intermediair, werd een bestseller en veranderde mijn ondernemersleven. Omdat veel ondernemers geen boeken lezen, schreef ik in 2006 zelf de ‘officiële samenvatting’ Calimeromarketing in een eierdop met een leestijd van 1 uur.

In 2009 verschenen de opvolgers Calimeromarketing 2.0 en bijbehorend eierdopboekje. En in 2014 Calimeromarketing 3.0 en bijbehorende eierdopje, over ondernemen in de netwerkeconomie. In 2019 is hiervan een volledig geactualiseerde versie verschenen.

Vertaalde Calimeromarketingboeken

Vaak is me gevraagd of er Calimeromarketingboeken zijn vertaald. Het eerste boek is vertaald door de Poolse uitgeverij MT Biznes. Die vond het een goed plan een ‘zakenvrouw’ voorop te zetten. En dus gingen er meer dan 5000 boeken met mij op de cover over de toonbank.

Een in Bratislava wonende Nederlander liet het 3.0 ‘eierdopje’ vertalen in het Slowaaks. De Nederlandse Ambassadeur nodigde me uit het eerste exemplaar te komen ontvangen en promotie-activiteiten te doen. Dat mocht gelukkig in het Engels, want beide vertalingen kan ik zelf niet lezen.

MBO-lesboeken ondernemerschap

In 2015 vonden collega-ondernemer Karel Wijne en ik dat de jonge mensen die de beroepen leren die we straks het hardst nodig hebben een leuke lesmethode ondernemerschap verdienen. Daarom hebben we in 2015 en 2016 met een multidisciplinair team een complete lesmethode ondernemerschap voor niveau 2, 3 en 4 van het MBO ontwikkeld.

De methode wordt al jaren op allerlei soorten mbo-opleidingen gebruikt en bestaat uit door mij geschreven lesboeken en werkboek, gratis docentenmateriaal om lessen snel te kunnen voorbereiden én gecertificeerde examens voor de keuzedelen ondernemerschap.