En van de leukste aspecten van mijn huidige werk is ongetwijfeld dat ik naast veel ontmoetingen met ‘gewone’ ondernemers ook regelmatig in contact kom met ‘bijzondere’ ondernemers.

Zo ook afgelopen woensdagavond. Toen was ik te gast bij het Amsterdam Centre for Entrepreneurship – een samenwerking tussen de hoofdstedelijke universiteiten en een hogeschool. In samenwerking met een aantal fondsen bieden zij deze maanden een leergang voor mensen die een organisatie runnen waarmee ze op maatschappelijk gebied iets willen bereiken. En voldoende geld verdienen om daarmee door te kunnen gaan natuurlijk.

Samen met sociaal ondernemer en War Child oprichter Willemijn Verloop mocht ik de avond over marketing verzorgen. Om mijn verhaal zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de groep bekeek ik vooraf de websites van de bijna 20 deelnemers. Die website is namelijk de afgelopen jaren een steeds belangrijker marketinginstrument geworden. En ik wilde de deelnemers helpen die van hen beter te maken.

Tijdens mijn rondje surfen gebeurde er iets bijzonders. De ene na de andere website bevatte een fraai overzicht van de producten of diensten van een prachtig bedrijf.

Zo kwam ik onder andere op de website van een uitzendbureau voor chronisch zieke jongeren, een restaurant dat vluchtelingen opleidt voor een betaalde baan en – mijn persoonlijke favoriet – een bedrijf dat mensen met autistische kenmerken software laat testen. Door hun vermogen logisch na te denken, zich te concentreren en hun oog voor detail, zijn deze mensen daar namelijk bovengemiddeld goed in. Een prachtig voorbeeld van hoe je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt slim helpt.

Hoe ik ook klikte, rondkeek, scrolde en verder klikte, ik kwam bijna nergens tegen wat de mens achter het bedrijf bewoog en wat hij of zij met dat bedrijf wilde bereiken. Daarnaast moest ik op bijna alle websites behoorlijk zoeken om erachter te komen wat het bedrijf precies deed.

Dat werd mijn centrale thema. Wat doe je nou eigenlijk? En waarom?

Want voordat mensen geïnteresseerd kunnen raken in een bedrijf moeten ze eerst weten wat dat doet. En pas als je mensen vertelt wat jou motiveert, kunnen potentiële klanten bedenken of dat voor hen een reden is om juist met jou zaken te willen doen. Zeker als je bedrijf een idealistische basis heeft die anderen wellicht met je delen.

Na afloop van een bijzondere avond met een groep mensen die vooral mij inspireerde, vroeg ik me af of dat wat ik had gedeeld met deze ondernemers alleen voor hen geldt. Mijn conclusie: nee. Want eigenlijk bestaan er geen gewone ondernemers. Iedere ondernemer is bijzonder. En ieder ondernemersverhaal ook.

Jammer dat zo veel ondernemers ‘vergeten’ op hun website dat verhaal te delen met de buitenwereld.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]