Het is bijna twintig jaar geleden dat ik begon met mijn eerste bedrijf. Bij mijn start kreeg ik van mijn laatste baas een Apple computer met daarop het boekhoudprogramma waarin ik gewend was te werken. De eerste jaren deed ik mijn boekhouding in dat omslachtige programma en daarna in een moderner pakket van een andere leverancier. Beiden leverde me jarenlang allerlei overzichten en balansen waar ik helemaal niks aan had.

Eind vorige eeuw pikte ik toevallig ergens op dat eenmanszaken niet verplicht zijn balansen te maken, maar voldoende hebben aan een winst- en verliesrekening. Daarnaast verbaasde ik me er al tijden over dat praktisch alle boekhoudsoftware een vertaling was – en is – van het ouderwetse doorschrijfsysteem. Waarom ga je uit van een systeem dat vol zit met controlemechanismen om menselijke rekenfouten te voorkomen, als het rekenwerk wordt gedaan door een computer? En waarom zit boekhoudsoftware zo ondoorzichtig in elkaar terwijl het juist op computers heel makkelijk is overzicht te creëren?

Ik besloot zelf een overzichtelijke spreadsheet te maken die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. En breidde dat in de jaren erna uit zodat het me die overzichten bood waar ik als kleine ondernemer wél wat aan had – en heb. Toen de digitale aangifte voor ondernemers kwam, liet ik de kostenposten daar volledig op aansluiten.

Een maand of wat geleden raakte ik in gesprek met een voormalig belastingcontroleur die vertelde dat hij een bedrijf heeft in Excel-spreadsheets voor allerlei toepassingen. De boekhoudspreadsheet van mijn eenmanszaak kwam ter sprake en hij wilde die graag een keer zien. Deze week kwam hij langs terwijl een collega-ondernemer en ik samen zaten te werken. Toen ik hem mijn spreadsheet liet zien en uitlegde hoe ik een en ander had ingedeeld, luisterde de collega-ondernemer aandachtig mee.

De belastingman gaat kijken of hij er zakelijk wat mee kan. De reactie van de collega-ondernemer was nog boeiender; ‘Had je me dit acht jaar geleden niet kunnen vertellen!’. Hij bleek nog steeds in de veronderstelling dat hij balansen moet maken en dat kost hem veel tijd en frustraties. Hij had niet meegekregen dat de Belastingdienst met de digitale ondernemersaangifte in feite gratis balanssoftware levert. Je hoeft als ondernemer eigenlijk alleen nog maar je omzet, kosten, afschrijvingen en de aan het einde van het jaar openstaande bedragen in te voeren. Belastingdienst.nl doet de rest.

Maar ja, boekhouders zullen ondernemers niet aan die wijsheid helpen. Dan raken ze ongetwijfeld een hoop klanten kwijt. Dus is het wachten tot de Belastingdienst dat doet.

Want het kan toch niet de bedoeling zijn dat ondernemers pas na jaren frustratie ‘toevallig’ vernemen dat boekhouden veel eenvoudiger kan en mag.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]