Overzicht loont

Een maand of twee geleden besloten een collega-ondernemer en ik om één dag per week samen te gaan werken. Ik had weer eens een vaag (ietwat idealistisch) idee dat hij mij kan helpen realiseren. En hij heeft een aantal zeer tevreden klanten, maar kwam er maar niet aan toe zijn product eens goed in de markt te zetten. Op onze samenwerkdag werken we nu samen aan míjn idee en aan zíjn marketing.

Zijn bedrijf werkt sinds een aantal jaar aan de ontwikkeling van slimme ‘disruptive’ databasesoftware die uitermate geschikt is voor het opzetten van de online database die voor mijn idee nodig is. Dat weet ik dankzij een eerder gezamenlijk project. Op basis van die ervaring bouwde mijn collega de afgelopen weken voor mij een nieuwe database. Na goede suggesties van enkele ondernemers met wie we de vorderingen deelde – optimaliseert hij die nu steeds verder. Zo wordt mijn vage beeld van een overzicht op internet, steeds concreter -maar irrelevant voor deze column.

In de tussentijd ben ik namelijk flink op scheut met de collega-ondernemer eindelijk een professionele website bezorgen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat niemand een product zo goed kan verkopen als tevreden klanten, bel ik een aantal van zijn klanten om hun mening als referentie op zijn website te zetten.

De eerste klant die ik sprak was een kleine ondernemer die geen personeel wil. Hij neemt zichzelf zo veel mogelijk werk uit handen door te investeren in software die ervoor zorgt dat hij alle informatie die voor hem relevant is, maar één keer hoeft in te voeren. En die hem zo veel mogelijk overzicht geeft zodat hij zelf zo min mogelijk hoeft te onthouden.

De tweede klant die ik belde was een middelgrote gemeente voor wie mijn collega een databasetool bouwde voor al hun grondexploitatie- en vastgoedprojecten. Een interimmanager was ingehuurd om die gemeentelijke afdeling beter te laten functioneren. Hij had al snel door dat de medewerkers continu achter de feiten aansjokten. Er liepen een enorme hoeveelheid langlopende vastgoedprojecten naast elkaar, maar overzicht ontbrak. En dus werd dat na gesprekken met medewerkers en andere betrokkenen gecreëerd met een relatief simpele it-oplossing, waarmee inmiddels meer dan 100 mensen werken. Gevolg; men loopt niet meer achter de feiten aan, kan sneller ingrijpen, er gaat minder fout en de medewerkers doen hun werk weer met plezier.

Sinds mijn gesprekken met de klanten van mijn collega heb ik het idee dat er – bij grote én kleine organisaties – enorm veel onnodig en dubbel werk wordt gedaan door het ontbreken van overzicht. En dat kost ongetwijfeld ook onnodig veel gemeenschapsgeld. Toch jammer dat kleine innovatieve ondernemers als mijn collega die de gemeenschap daarbij kunnen helpen, niet toekomen aan marketing.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]

By | 2012-07-03T10:24:21+00:00 augustus 30th, 2011|Marketing|0 Comments

Leave A Comment