Donderdag 6 oktober 2011 was voor veel Applefans een memorabele dag. Ook voor mij. Ik moest extreem vroeg op. Omdat ik mijn iPhone als wekker had gebruikt, wierp ik op mijn telefoon een blik op Teletekst. En schrok. Steve Jobs was overleden. Iets dat me tot mijn aankomst op het station niet losliet.

Tijdens een gezellige treinreis met een collega-ondernemer verdween Steve’s overlijden naar de achtergrond. Aangekomen in Den Haag ging het de rest van de dag over ondernemerschap in het onderwijs. Het programma bestond uit de gebruikelijke podiumvulling. Er spraken wat inspirerende ondernemers. Een onderzoeker klaagde dat ze maar acht minuten had gekregen om te vertellen dat er toch vooral veel geld moest blijven gaan naar onderzoek. Er stonden wat leerlingen op het podium. En natuurlijk kwamen de verantwoordelijke bewindslieden voorbij.

Ex-ondernemer Halbe Zijlstra vertelde gepassioneerd over de ondernemerschapsrevolutie en hoopte dat het onderwijs daaraan had bijgedragen. En maakte bekend dat er weer twee miljoen beschikbaar komt voor ondernemen in het MBO.

Maxime Verhagen had als vicepremier duidelijk belangrijker zaken aan zijn hoofd. Hij onthulde snel dat drie universiteiten elk vijf miljoen ontvangen.

Er waren ook break-out sessies en ik koos die van de mensen die bepalen of scholen diploma’s mogen afgeven: de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie. De ministeries van OC&W en EL&I willen dat er in het hoger onderwijs meer aandacht komt voor ondernemerschap. Daarom is die NVAO bezig met een pilot voor een nieuw keurmerk voor het HBO en WO.

Na afloop van de dag was mijn conclusie dat het onderwijs dolgraag meer aandacht wil geven aan ondernemerschap, maar dat onderwijsregels en examenvoorschriften dat tegenwerken. Maar de vraag is of die aangepast moeten worden en of er meer geld naar het onderwijs moet. Want die ondernemerschapsrevolutie en het groeiend aantal jonge ondernemers is helemaal niet te danken aan het onderwijs. Als er één plek is waar ondernemende eigenschappen als creativiteit, initiatiefrijk en risicobereidheid, vakkundig uit jonge mensen worden uitgeslagen, is dat toch echt het onderwijs.

Die ondernemerschapsrevolutie is te danken aan gesjeesde studenten als Steve Jobs, die de afgelopen decennia aan de wieg stonden van allerlei technieken die mensen in staat stellen echt iets te doen met hun ideeën en creativiteit. En die als boegbeeld van hun bedrijf anderen inspireren ook hun droom achterna te gaan.

Als het onderwijs in Nederland wil bijdragen aan een nog ondernemender samenleving hoeft ze dus maar twee dingen te doen. De nadruk voortaan leggen op de positieve gevolgen van fouten, lef en risico nemen. En leerlingen kennis laten maken met inspirerende voorbeelden zoals Steve Jobs. En dat kost echt geen miljoenen.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]

 

 

Naschrift: De middag dat deze column in de krant stond werd ik gebeld door de Belgische krant De Standaard of ik mijn FD foto kon aanleveren omdat ze iets uit mijn column in hun krant wilde plaatsen. En zo geschiedde.