Mailingspook

Sinds een tijdje waart er een spook door ondernemersland dat vertelt dat je zeven keer onder de aandacht moet zijn geweest van relaties voordat ze je klant worden. En volgens het spook kan dat door regelmatig een email-nieuwsbrief te versturen. Omdat de meeste kleine ondernemers niet zo veel te melden hebben, zijn er inmiddels zelfs workshops waarin je kunt leren hoe je interessante content verzint voor je nieuwsbrief. Met die verzinsels als vulling komt jouw bedrijf dan regelmatig onder de aandacht van potentiële klanten. Eureka!

Nadat grote bedrijven moesten stoppen met mailings, bevat mijn inbox dankzij dat spook steeds meer ongevraagde nieuwsbrieven van kleine bedrijven. Omdat ik het ondernemers niet gun dat ze energie stoppen in nieuwsbrieven die toch niet worden gelezen, bedank ik sinds enkele maanden voor niet-relevante nieuwsbrieven. En dat heb ik geweten. Want waar het grote bedrijven geen meter boeit dat je je uitschrijft, nemen kleine ondernemers dat persoonlijk op. En dus kreeg ik de afgelopen tijd meerdere gepikeerde reacties van collega-ondernemers.

Maar het kan toch niet zo zijn dat uitgerekend ondernemers eerlijkheid niet waarderen? Het feit dat je je werktijd niet wil besteden aan het doorlezen van informatie die er voor jou zakelijk niet toe doet, wil toch niet zeggen dat je een ondernemer niet meer mag, niet interessant vindt, niet gelooft in diens bedrijf en/of die persoon niet alle goeds toewenst? Het betekent alleen dat jij geen tijd wilt vrijmaken voor het lezen van diens nieuwsbrief.

Een van de grootste krachten van kleine ondernemers is juist dat het met ons persoonlijker zaken doen is dan met grote bedrijven. En dan gaan kleine bedrijven de massale benadering van grote bedrijven nadoen. Alleen maar omdat dat tegenwoordig door allerlei technologische ontwikkelingen kan. Omdat iets kan, betekent dat nog niet dat je dat ook moet doen. Want mijn eigen ervaring is dat die zeven keer onder de aandacht komen helemaal niet nodig is. Je hebt bij de meeste potentiële klanten genoeg aan één dijk van een referentie om hen over de streep te trekken. Maar ja, met tevreden klanten klanten om een referentie vragen vul je als kleine ondernemer natuurlijk je week niet. En het is natuurlijk goed om de contacten met je bestaande klanten warm te houden. Niets is immers makkelijker dan je bestaande klanten meer te verkopen. En om daar een kans op te hebben, moet je wel op een goed bereikbaar plekje in hun geheugen blijven zitten.

Dus zie ook ik het mailingspook regelmatig voorbij komen. Maar ik weet één ding heel zeker. Als ik ooit besluit met mijn bedrijf een nieuwsbrief te gaan versturen, wordt dat geen regelmatig verschijnende nieuwsbrief die koste wat het kost moet worden gevuld met niet-relevante content. En ik ga  bewondering en respect hebben voor relaties die me eerlijk laten weten dat ze hem niet lezen.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]

By | 2012-07-03T10:12:59+00:00 oktober 25th, 2011|Marketing|0 Comments

Leave A Comment