December is in veel bedrijven de maand waarin de lopende zaken worden afgerond en de plannen voor het nieuwe jaar worden ingevuld. Voor veel grote organisaties en voor veel kleine ondernemers zal bij de toekomstplannen ongetwijfeld staan: actiever worden met sociale media.

De vraag is echter of beide groepen daar hetzelfde mee bedoelen. Lang liepen grote organisaties door hun prettige budgetten op marketing- en communicatiegebied voor op kleine ondernemers. Het afgelopen decennium is dat door de individualisering, technische ontwikkelingen én de komst van internet 2.0 – de sociale media dus – nogal veranderd.

In de nieuwe wereld draait het vooral om snel kunnen en durven schakelen en dingen proberen om erachter te komen wat voor jou werkt. Dat zijn kleine ondernemers de afgelopen jaren massaal gaan doen. Eind 2011 is bijna elke kleine ondernemer actief op Twitter, LinkedIn, Facebook of YouTube. En een groeiende groep ondernemers heeft het daar niet bij gelaten. Want voor wie afgelopen jaar onder een steen heeft gezeten: kennis delen over sociale media is momenteel hét gat in de markt.

En zoals het bij de meeste serieuze gaten in de markt gaat, zijn er een handjevol deskundige aanbieders en een vele malen grotere groep nog-niet-deskundigen. Nu de gevreesde dubbele dip er echt komt en 2012 volgens allerlei partijen voor veel eenpitters een zwaar jaar wordt, springen er vast nog meer mensen in het ‘SM-gat’.

Het kwaliteitsblad de Nieuwe Revu wijdde eind november een artikel aan ‘De valse profeten van de sociale media’. Een artikel dat inmiddels razend populair is onder twitteraars omdat het fijntjes blootlegt hoe (grote) organisaties klakkeloos grof geld betalen om zich te laten ‘helpen’ door nieuwerwetse kwakzalvers. Als sociale media expert hoef je namelijk geen flinke dosis kennis en ervaring te hebben. Je benoemt jezelf gewoon tot expert, haalt online wat foefjes uit zodat je dat ook lijkt, rekent een expert-waardig tarief en kassa.

Veel opdrachtgevers verdiepen zich totaal niet in het verleden van de deskundigen die ze inhuren. Ik ben zeker geen sociale media expert, maar hoe goed kan iemand zijn in het gebruik van de sociale media als hij of zij de overstap heeft moeten maken naar zelfbenoemd sociale media expert in plaats van deze te gebruiken om succesvol te worden in diens eigen vak? Zeker als dat tot voor kort een heel ander vak was?

Wilt u in 2012 eindelijk ‘echt’ aan de slag met sociale media en daarbij hulp inschakelen, u bent gewaarschuwd. En oh ja, de echte sociale media experts hebben dat juist nergens in hun profiel of bio staan. Die hebben het gewoon druk via ouderwetse mond-tot-mondreclame. Sommige dingen veranderen namelijk nooit.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]