Ondernemersblog OndernemersFacts.nl

Sinds 1998 is het zelfstandig ondernemerschap in Nederland mijn vakgebied. Hoe meer ik daarover leer en lees, hoe meer ik me verwonder over de steeds beperktere kennis over ondernemers en ondernemerschap bij de media, politici, beleidsmakers en belangenverenigingen. Zij hebben er aan bijgedragen dat er de laatste jaren in Nederland een behoorlijk negatief beeld is ontstaan over ondernemers. Een beeld dat wat mij betreft niet strookt met de werkelijkheid.

Begin juni heb ik daarom collega-ondernemer Pierre Spaninks gevraagd of hij er wat voor voelde samen een weblog te beginnen waarop we het need-to-know ondernemersnieuws met een ondernemersbril gaan bekijken. Ik ben erg blij dat hij positief heeft geantwoord op die vraag.

Betrouwbare need-to-know informatie

Ons doel is wekelijks enkele nieuwsberichten schrijven over wat volgens ons écht relevante informatie is voor ondernemers én voor mensen die zich met ondernemerschap bezig houden. We gaan een poging wagen de vaak tegenstrijdige berichten over ondernemers begrijpelijk te maken en we gaan proberen te doorgronden wat betrouwbare én  onbetrouwbare ondernemersberichten zijn.

Wat we niet gaan plaatsen zijn allerlei blogs met tips en trucs en interviews met ondernemers. Niet dat we die niet interessant vinden, maar daarvoor zijn inmiddels meer dan genoeg websites, blogs, magazines en andere plekken op internet. Wij gaan ons beperken tot belangrijke veranderingen in wetgeving en op andere gebieden én tot cijfers en onderzoeken over ondernemers.

De ontstaansgeschiedenis van dit blog

Dat het blog de naam OndernemersFacts draagt, is vooral te danken aan Marco Derksen vanUpstream. Een jaar of zeven geleden leerde ik de oprichter van het populaire en succesvolle weblog Marketingfacts.nl kennen. Hij is al jaren één van de goeroe’s op online marketing gebied in Nederland. Sinds onze eerste ontmoeting vroeg hij zo ongeveer elke keer dat we elkaar spraken wanneer ik eindelijk ook eens ging bloggen. Nadat we het daar weer een aantal keer over hadden gehad, registreerde ik begin 2007 de domeinnaam OndernemersFacts.nl. Met het idee daar een blog voor ondernemers te beginnen.

In de jaren die volgden kwam ik daar niet aan toe. Eerst doordat ik druk was met boeken schrijven en daarna doordat ik wekelijks een column schreef voor Het Financieele Dagblad. Daarnaast groeide het aantal commerciële websites en blogs voor ondernemers en vroeg ik me af wat ik daar aan toe te voegen had. Schrijven behoort niet tot mijn hobby’s en een blog beginnen zonder daar een duidelijk doel mee te hebben past niet bij mij.

Ondanks het feit dat ik de afgelopen jaren voor anderen vooral de bedenker vanCalimeromarketing was, bleef voor mij het zelfstandig ondernemerschap in Nederland mijn vakgebied. Hoewel ik al meerdere boeken had geschreven, leerde ik pas toen ik columns schreef voor een landelijke krant, dat ik ook door mijn kennis en kritische mening over ondernemersonderwerpen in korte teksten te delen, andere ondernemers kan helpen.

Toen de nieuwe hoofdredacteur van het FD dit voorjaar besloot het aantal columnisten drastisch terug te brengen, was ik al snel erg blij dat ik na meer dan twee jaar van mijn wekelijkse maandagochtend deadline was verlost. Er kwam in mijn hoofd én in mijn agenda ruimte voor nieuwe dingen. Één daarvan is dus dit blog.

Heb jij ondernemersnieuws waarover je graag wilt dat wij Pierre of ik ons licht laten schijnen, dan horen we dat graag via het contactformulier op OndernemersFacts.nl of via onze twitteraccounts @pierrespaninks en@karenromme. Natuurlijk kun je ook het blog gaan volgen via onze twitteraccount@OndernemersFact, waar we elk nieuw bericht braaf zullen posten.

By | 2013-08-18T18:48:43+00:00 september 6th, 2012|Ondernemen, Overheidsbeleid|1 Comment

One Comment

  1. karen romme 19 november 2012 at 14:31

    Hallo Amro,

    Dat zou zomaar kunnen. Het idee is dat we ook artikelen gaan schrijven of wetten, regels en andere zaken waar ondernemers iets aan kunnen hebben.

Leave A Comment