In de zomer van 2004 vroeg ik Tijdschrift voor Marketing om als eerste vakblad over Calimeromarketing, mijn marketingfilosofie voor ondernemers. Wat ze deden. Bijna 10 jaar, 50.000 boeken en 400 presentaties verder, verschijnt volgende week Calimeromarketing 3.0, de slimme marketingfilosofie voor ondernemers, van zzp tot mkb. Omdat het boek gaat over marketing in de netwerkeconomie waarin iedereen ‘de media’ is, kregen deze week de grootste fans en een aantal bloggers het boek deze week als eersten in hun bezit en heb ik zelf het eerste artikel geschreven over het nieuwe grafische Calimeromarketingmodel. En dat hieronder gepubliceerd.
Categorie: Online PR & Branding, b2b, contentmarketing
De 3.0 netwerkeconomie
Vlak nadat het eerste Calimeromarketingboek verscheen leerde ik Marketingfacts-oprichter Marco Derksen kennen. Sindsdien sparren we af en toe over (online) marketing en ondernemen. Enkele jaren geleden maakte hij een grafisch model over de ontwikkelingen in de economie en media tot aan de huidige 3.0-netwerkeconomie. Daarmee bood hij een grafisch kader voor het verhaal dat ik al jaren vertel over de plaats van Calimerobedrijven* in onze maatschappij.
*Een Calimerobedrijf is een bedrijf met geen, een of meerdere werknemers dat is opgebouwd door een zelfstandig ondernemer die (nog steeds) een allesbepalende rol speelt.
Ondernemers zijn weer terug in het centrum
Voor de industriële revolutie was bijna iedereen ondernemer en deed niemand aan marketing. Als je een smid nodig had, ging je gewoon naar de smid in jouw dorp. Als gevolg van de industriële revolutie kwamen er papieren media met advertentieruimte waarin bedrijven hun massaproducten konden aanprijzen. Na de komst van internet 1.0, verschoof het zenden van reclameboodschappen deels naar online.
Via Web 2.0, leven we nu in de 3.0-netwerkeconomie. Daarin zijn bijna alle barrières tussen mensen weg en kan iedereen die dat wil op een gelijkwaardige basis contact hebben en samenwerken met anderen die dat ook willen.
Ondernemers en 1.0, 2.0 én 3.0
De Calimeromarketingvariatie op het model van Marco Derksen laat zien dat (Calimero-)ondernemers altijd al echt communiceerden met klanten. Dankzij de 2.0- en 3.0-ontwikkelingen konden we uit de schaduw van grote bedrijven komen.
Anno 2014 zijn er nog maar weinig organisaties en projecten waarbij geen Calimerobedrijven betrokken zijn. En de meeste kennis zit tegenwoordig niet meer binnen de muren van grote organisaties, maar bij flexwerkers en de inmiddels meer dan een miljoen Calimerobedrijven. Omdat Calimerobedrijven niet te vergelijken zijn met grote bedrijven moeten ze anders omgaan met marketing.
3 uitgangspunten
Succesvolle marketing begint met denken vanuit je kracht. Op basis van de marketingvoordelen van ondernemers heeft Calimeromarketing 3.0 daarom drie uitgangspunten:
- Ondernemers hebben relatief weinig klanten nodig. Calimeromarketing heeft daarom tot doel te zorgen dat een beperkte groep (potentiële) klanten – én de mensen die hen beïnvloeden – weten wie jij bent en wat je kunt. En te zorgen dat ze aan jou denken als ze jouw product of jouw dienst nodig hebben.
- Veel ondernemers hebben meer tijd dan geld. Calimeromarketing gaat niet over het optimaal inzetten van een marketingbudget, maar over de tijd die je hebt voor klantenwerving, structureel inzetten voor slimme marketingactiviteiten, zodat klanten naar jou komen in plaats van dat jij hen moet zoeken en overtuigen.
- Een mens is het krachtigste marketinginstrument dat er is. Voor de meeste ondernemers geldt dat mensen helemaal geen zaken willen doen met hun bedrijf, maar dat ze zaken willen doen met een mens erachter. Omdat ze vertrouwen hebben in zijn of haar kennis, kunde en persoonlijkheid.
Uitgangspunten die uitstekend passen in een maatschappij waarin veel mensen (en dus ook klanten) zoekende zijn en waarin mensen zaken willen doen met mensen en bedrijven die geloven in dezelfde dingen als waar zij in geloven. En uitgangspunten waar je veel mee kunt in een tijd waarin een steeds groter deel van het oriëntatieproces voor (zakelijke) beslissingen online wordt gedaan.
2 opties: verkoop of marketing
Een paar jaar voordat ik het eerste Calimeromarketingboek schreef vertelde iemand me dat je twee dingen kunt doen als je doelgroep relatief klein is:
- Je kunt veel tijd stoppen in zelf gaan zoeken naar allerlei spelden in allerlei hooibergen. En nadat je die hebt gevonden tijd en energie stoppen in die zo bewerken dat ze juist jouw klant worden en blijven. En accepteren dat je onderweg vaak wordt afgewezen om – in jouw ogen – onterechte redenen.
- Wat je ook kunt doen is proberen een vuurtoren te worden die een lichtbundel met jouw kennis, visie en persoonlijkheid laat schijnen over het hele gebied waar jouw (ideale) klanten vandaan kunnen komen. Dan hoef je hen alleen nog maar de weg naar jouw bedrijf te wijzen. En kun jij vervolgens kiezen voor wie jij wilt werken.
Tijdens presentaties vertel ik al jaren dat Calimeromarketing dus eigenlijk vuurtorenmarketing is.Tijdens de borrel na afloop blijkt vaak dat ondernemers (en anderen) ter plekke besluiten dat zíj die vuurtoren willen worden in hun niche, regio, markt of vakgebied.
Dat voornemen heb ik zo vaak gehoord, dat toen ik besloot dat Calimeromarketing toe was aan een grafisch model, maar één beeld bij me opdoemde. Dat van een Calimeromarketeer die via verschillende stappen de lichtbron van een vuurtoren wordt en zijn lichtbundel richt op de groepen die omzet en winst opleveren.
1 Calimeromarketingmodel
Calimeromarketing draait vooral om tien praktische spelregels. Die beginnen in het grafische model links onderaan. Met het bouwen van een vuurtoren begin je immers op de grond.
Het fundament Drie spelregels gaan over de dingen die je moet regelen voordat je met marketing aan de slag kunt. Trots durven zijn (1), strategische keuzes maken (2) en goed marketinggereedschap (3) zorgen dat je stevig op grote hoogte kunt staan en dat de andere spelregels makkelijker worden.
De hoogte Drie spelregels – slim netwerken (4), jouw boodschap/content delen (5) en de pers gebruiken (6) – helpen je (online) vuurtoren zo hoog te maken, dat je optimaal uitzicht hebt over de regio, markt of niche waar jouw doelgroepen zich bevinden. En dat je doelgroep(en) jou goed kunnen zien.
De lichtbundels Drie spelregels gaan over de gebieden waarop jij de lichtbundels van je vuurtoren wilt laten schijnen. Je bestaande klanten (7), actieve (online) zoekers (8) en en andere potentiële klanten (9) zijn de drie groepen mensen die je rechtstreeks aan meer omzet en winst kunnen helpen.
De radar De laatste spelregel is de radar. Want ook ondernemers moeten hun marketing analyseren en evalueren (10).
Ruimte genoeg voor veel vuurtorens
Ondernemers hebben klanten nodig op verschillende momenten in de dag, week, maand of jaar. Daarnaast wordt – ondanks de groei van online verkopen en online oriënteren – nog steeds het meeste geld offline uitgegeven binnen een straal van zo’n 25 kilometer van de woon- of vestigingsplaats van klanten.
Waar de ene ondernemer zijn lichtbundel richt op iemand als die een loodgieter zoekt, kan een andere ondernemer diens licht op dezelfde persoon richten als hij tijdens zijn werk online naar een onderzoeksbureau zoekt, en een derde ondernemer wil worden gezien als die persoon in het voorjaar een leuk hotelletje zoekt voor een weekendje weg.
Er is in ons kikkerlandje dus ruimte voor heel veel Calimeromarketeers met unieke vuurtorens en unieke lichtbundels.