We drijven als ondernemers door alle dagelijkse beslommeringen nog wel eens weg van waar het echt om draait. Sinds enkele jaren vraag ik tijdens presentaties daarom meestal of de aanwezigen weten wat de essentie van ondernemerschap is.

Steeds vaker is een van de eerste antwoorden die dan enthousiast wordt geroepen: ‘Passie’. Uiteraard helpt het enorm als je als ondernemer passie hebt voor je bedrijfsactiviteiten en je klanten. Maar dat juist passie steeds vaker wordt genoemd als de essentie van ondernemerschap, verontrust me. Zeker omdat ik een trend zie.

Het lijkt wel of er steeds meer ondernemers komen die met hun bedrijfsactiviteiten niet voortborduren op hun in jaren opgebouwde kennis en ervaring, maar die als ondernemer aan een compleet nieuwe carrière willen beginnen. Ze zijn ergens mee in aanraking gekomen. Zijn daar zelf enorm enthousiast over geworden. Omdat er wel heel veel behoefte aan zoiets goeds moet zijn gaan ze er vervolgens bedrijfsmatig mee aan de slag. En omdat het inmiddels hun grote passie is geworden, moet dat gaan lukken.

Maar door die enorme passie lopen ze rond met een joekel van een roze bril op hun neus. Ook wel oogkleppen genoemd.

Om de een of andere reden zijn het vaak juist deze mensen die me na afloop van presentaties aanspreken. Zo raakte ik een paar maanden geleden na afloop van een presentatie in gesprek met een dame die een massagecursus had gedaan en inmiddels een halfjaar bezig was als masseur. Nou ja, in gesprek. Ze kwam af op het groepje waarin ik stond omdat ze me even wilde melden hoe het volgens haar zat.

Ze begon met vertellen dat iedereen in Nederland haar doelgroep was. Tegen een vrouw van 45 die nog nooit in haar leven een professionele masseur heeft bezocht en ook niet van plan is dat ooit te doen, welteverstaan. Toen ze vijf minuten later wegging bleven wij vol verwondering achter. De dame had een beeld geschetst over haar vak en markt dat compleet onrealistisch was en iedere poging haar dat te laten inzien had ze weggewimpeld. Vertellen over haar passie nam haar zo in beslag dat ze nergens voor open stond.

Helaas staat dit voorval niet op zichzelf. Steeds vaker spreek ik ondernemers die zich zo verliezen in hun passie dat ze vergeten dat je naast ergens goed in zijn en die passie, nóg iets nodig hebt voor succesvol ondernemerschap. Voldoende mensen die juist met jou zaken willen doen. Een markt en omzet dus.

Ik ben het eens met alle roepers dat geen enkele ondernemer zonder passie wel vaart. Maar het is niet de essentie van ondernemerschap. Dat is zorgen dat er meer geld binnenkomt dan eruit gaat. Alleen dan kan er onder de streep winst ontstaan. En dat is toch echt het enige dat nodig is voor het voortbestaan van een bedrijf.

Nu maar hopen dat al die rozebrilondernemers dat ook inzien voor het te laat is.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]