Naast reizen en wat van de wereld zien, bezoeken mijn lief en ik ook graag de horeca in de binnenstad van Tilburg. Er zijn niet veel restaurantjes of eetcafés waar we niet zijn geweest en zodra we weten dat er iets nieuws is, gaan we er een keer eten. Daar de gemiddelde levensduur van horecabedrijven steeds korter is, kunnen we bezoekjes aan onze favoriete eetgelegenheden regelmatig afwisselen met iets nieuws.

Jarenlang zat er naast de kroeg waar we bijna wekelijks met vrienden borrelen een groot eetcafé genaamd Hoegaarden. Helaas behoort ook dat bedrijf bij het hoge aantal horeca-sluitingen in 2011. Afgelopen voorjaar was het ineens dicht. Erg jammer voor ons regelmatige bezoekers. Gelukkig leek het vorige week weer open te zijn. Met de nadruk op leek. Binnengekomen bleken naam en gehele inrichting te zijn overgenomen door nieuwe ondernemers.

Het enige nieuwe was de menukaart. Toen we die opensloegen moesten we lachen. ‘Het beste biercafé van Tilburg’ stond daar pontificaal. En dat terwijl er in Tilburg al meer dan 15 jaar een Biercafé genaamd Kandinsky zit. Een kroeg met meer dan 200 bijzondere biersoorten, allerlei bierevenementen en bezoekers van ver buiten de stad. Dat verdient die titel toch echt meer dan een eetcafé dat amper zes weken open is. We keken elkaar aan en dachten tegelijkertijd: bijna iedereen in de stad weet dat dat niet waar is. Want geloof me, Kandinsky is ook bekend bij Tilburgers (als ik) die géén bier drinken.

Na ons ongeloof bekeken we de menukaart verder en bleek dat we het na de enorme keuze bij het vorige Hoegaarden, voortaan met één paginaatje hoofdgerechten moesten doen. En ook de prijzen lagen beduidend hoger dan we gewend waren. Onze eerste indruk van de nieuwe ondernemers was niet goed.

Gelukkig was de tweede dat wel, want mijn carpaccio was een toppertje en ook de hamburger, vis en het stoofvlees van mijn tafelgenoten waren uitstekend. Ik verwacht dan ook dat we er vaker zullen eten.

Toch bleef ik na ons vertrek achter met een vreemde nasmaak. Hoe kan het  dat ondernemers in hun marketing nog steeds dingen blijven beweren waarvan een groot deel van hun (potentiële) klanten weet dat die niet kloppen. Deze nieuwe horecaondernemers van buiten de stad hadden na even googelen op ‘biercafé Tilburg’ kunnen weten dat hun claim van beste biercafé niet klopt. Waarom ze dat niet hebben gedaan is mij een raadsel.

De tijd dat je klanten van alles kon wijsmaken is echt allang voorbij. Als je als startende ondernemer de eerste cruciale jaren goed door wilt komen, heb je eigenlijk maar één opdracht. Weten waar je echt goed in bent en je in onderscheid – en dát vervolgens helder en eerlijk communiceren. En dat geldt echt niet alleen in de door het economische sentiment geteisterde horeca.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]