Ruim twintig jaar geleden besloot ik in een opwelling ontslag te nemen om ondernemer te worden. De vriendin die sinds een jaar ook mijn baas was, had toevallig nét nieuwe computers besteld en besloot dat ik als toekomstig ondernemer ook zo’n ding nodig had. Bij aankomst op mijn werk trof ik de volgende morgen ‘mijn’ computer aan met een grote rode strik erom. Mijn allereerste ondernemerscadeau was een Apple Macintosh SE.

De vriend van mijn laatste baas was toevallig grafisch ontwerper en besmette haar met het Apple-virus. Als gevolg daarvan werk ik mijn hele ondernemerscarrière met het eigenwijze computer annex softwaremerk dat zich als enige niet conformeerde aan monopolist Windows. En dat decennialang een schamel marktaandeel had van slechts enkele procenten en halverwege de negentiger jaren zelfs bijna omviel.

Toeval zorgde er dus voor dat ik de afgelopen jaren de tegen- en voorspoed van Apple met een meer dan gemiddelde belangstelling volgde en zelfs vorige week op deze plek het CBS opriep hun formulieren eindelijk Apple-vriendelijker te maken. Waar ze – gelukkig – druk mee bezig schijnen te zijn.

Sinds die oproep domineerde geen enkel bedrijf het nieuws zo als uitgerekend Apple.

Woensdag ging het bedrijf op de beurs, een halfjaar vroeger dan verwacht, even Exxon/Mobil voorbij als meest waardevolle bedrijf te wereld.

Donderdag stonden ze na Duitsland ook in de Nederlandse rechtszaal tegenover Samsung, omdat diens apparaten wel erg op die van Apple lijken.

Vrijdag werd het bedrijf in de VS samen met vijf uitgevers gedagvaard omdat deze verboden prijsafspraken zouden maken rond digitale boeken.

Zaterdag kwamen eindelijk meer details vrij over het mega kantoorgebouw voor 13.000 medewerkers dat Apple wil bouwen.

Gisteren werd bekend dat het bedrijf denkt in 2011 bijna honderd miljoen iPhones te verkopen.

En het zou zomaar kunnen dat papieren kranten vandaag het meest interessante Apple-nieuws voor ondernemers brengen, dat gisterenochtend in een persbericht werd verspreid. Het nieuws dat op 21 november wereldwijd eindelijk de allereerste officiële biografie van Steve Jobs verschijnt, de man die het bedrijf mee oprichtte en in de afgelopen 14 jaar naar het huidige succes leidde. Voor een jaarsalaris van 1 dollar.

Of we als maatschappij blij moeten zijn dat na het Windows-monopolie inmiddels het tijdperk is aangebroken waarin Apple de digitale wereld domineert, vraag ik me af. En of het een halfjaar eerder verschijnen van de biografie van haar zieke topman een goed teken is, betwijfel ik ook. Maar wat ik zeker weet is dat mijn allereerste Macje (dat ik nog steeds heb) in november gezelschap krijgt van die biografie. Want daar kan iedere eigenwijze kleine ondernemer die het wel eens moeilijk heeft met opboksen tegen grote bedrijven, ongetwijfeld heel veel van leren.

[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”]  [linkedin_share style=”top” float=”left”]  [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]